Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

74 666 21 00 kontakt@cicomputer.pl

W księgowości bardzo dużą uwagę powinno skupiać się na precyzji, ładzie i porządku, co nierzadko jest trudnym zdaniem – zwłaszcza, kiedy pracuje się z dużą ilością dokumentów. Nowoczesne technologie, takie jak np. elektroniczny obieg dokumentów, sprawiają, że praca księgowego staje prostsza, a także dużo dokładniejsza. Czy biura rachunkowe faktycznie potrzebują elektronicznego obiegu dokumentów, aby sprawnie pracować? Przekonaj się o tym, czytając poniższy artykuł.

Nowoczesne oprogramowanie w księgowości

Obecnie nowoczesne oprogramowanie wykorzystywane jest praktycznie w każdym biurze rachunkowym, a coraz więcej podatników decyduje się na internetowy kontakt z Ministerstwem Finansów. Jak każde unowocześnienie, tak i wdrożenie nowoczesnego oprogramowania, niesie ze sobą kilka zmian. Pierwszą z nich są e-dokumenty – czyli elektroniczny obieg dokumentów. Pozwala on na wyeliminowanie przekazywania dokumentów w formie papierowej, dzięki czemu nie istnieje już konieczność przenoszenia dokumentów z jednego miejsca do drugiego. Nowoczesne rozwiązania sprawiają, że wystarczy jedynie kilka kliknięć, i zdecydowanie mniej czasu, aby odbiorca otrzymał dokument i mógł wyświetlić go na swoim urządzeniu.

Kolejna nowość to e-archiwum. Te rozwiązanie nie tylko ułatwia pracę i usprawnia wyszukiwanie, ale także sprawia, że ryzyko ewentualnego zagubienia dokumentu jest minimalne. Archiwum elektroniczne coraz częściej opiera się na przechowywaniu danych w chmurze – a nie jedynie na dysku komputera. Dzięki takiemu rozwiązaniu z dokumentacji może korzystać każda osoba posiadają odpowiednie uprawnienia. O tym kto uzyska dostęp do zawartości chmury decyduje administrator, a wszystkie przechowywane dane są odpowiednio i dobrze zabezpieczone.

Zastosowanie rozwiązań elektronicznych umożliwia również zastosowanie przepisów związanych z RODO, a także usprawnia utrzymanie chronologicznego porządku w dokumentacji i wspomaga jej łatwiejsze udostępnianie. Dostęp do danych wrażliwych posiadają jedynie osoby upoważnione, a wieloetapowa weryfikacja użytkowników pomaga w jeszcze dokładniejszym zabezpieczeniu informacji przechowywanych w chmurze. Udostępnianie i przesyłanie dokumentów księgowych w formie elektronicznej usprawnia także pracę zespołową – nawet w sytuacji, w której część personelu pracuje zdalnie. Jest to możliwe głównie dzięki opcji dodawania komentarzy do dokumentów elektronicznych.

Automatyczne odczytywanie i elektroniczny obieg dokumentów

W przypadku wprowadzania dokumentów do systemu elektronicznego najczęściej wykorzystuje się OCR – czyli technologię rozpoznającą znaki i przenoszącą je z papierowego dokumentu do systemu. Takie rozwiązanie sprawia, że nie trzeba już ręcznie przenosić każdego dokumentu – ponieważ sprawnie zrobi to odpowiednie oprogramowanie, które szybko utworzy elektroniczny obieg dokumentów przedsiębiorstwie. Jak wskazuje raport Wolters Kluwer, zatytułowany “Nowoczesne narzędzia w księgowości”, około 24% z badanych biur rachunkowych przetwarza od 2000 do nawet 4999 dokumentów w ciągu jednego miesiąca, a 19% obsługuje ich 5000-10 000 i powyżej tej wartości. Im więcej klientów obsługuje biuro rachunkowe, tym więcej dokumentów znajduje się w jego siedzibie. Jeszcze do niedawna wszystko to umieszczane było w segregatorach i teczkach, które następnie segregowano w różne kartony, aby móc pomieścić całą dokumentację w jednym miejscu – dziś takie rozwiązanie jest już niemal nie do pomyślenia.

Elektroniczny obieg dokumentów a wprowadzenie KSeF

Planowane wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur, czyli KSeF, poniekąd wymusza zastosowanie cyfrowej transformacji obiegu dokumentów – zarówno na biurach księgowych, jak i na przedsiębiorcach. Krajowy System e-Faktur to nowy system stworzony przez resort finansów, który pozwala na pracę z fakturami w formie elektronicznej – a konkretniej na ich: wystawianie, przechowywanie i udostępnianie. Do systemu dostosowane są nowoczesne aplikacje księgowe, które są na bieżąco aktualizowane – tak, aby system działał zgodnie z obowiązującymi obecnie przepisami prawa.

Korzystanie z nowoczesnej technologii wraz z biegiem lat staje się absolutną podstawą prowadzenia każdej działalności, gdyż pozwala na wprowadzenie znacznych usprawnień. Jakie są zatem korzyści korzystania z elektronicznego obiegu dokumentów? Są to między innymi: zmniejszenie ryzyka popełnienia błędu, łatwiejsze wdrożenie RODO, łatwa i przejrzysta komunikacja z klientem, brak fizycznego archiwizowania dokumentów, czy też sprawna praca zespołowa.